Oppimisprosessin merkitys pedagogisesti perustellun opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa, webinaari 5.11.2019

Osaamistavoite 3. Ymmärrät oppimisprosessin merkityksen pedagogisesti perustellun opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa.


Behavioristinen oppimiskäsitys


Jyväskylän ammattikorkeakoulun mukaan mekanistisessa ihmiskäsityksessä, positivistisessa tiedonkäsityksessä ja behavioristisessa oppimiskäsityksessä puhutaan esimerkiksi vanhakantaisesta peruskoulusta, jossa opettaja puhuu 45 minuutin opetustuokioita luokan edessä, pitää kalvosulkeisia ja opiskelijat tekevät muistiinpanoja, jos tekevät.

Eli opettajan tehtävä on määritellä oppimistavoitteet ja paloiteltava opiskeltava asia sopiviin kokonaisuuksiin. Opettajan tehtävä on myös seurata ja testata opiskelijan oppimista.

Opettaja on tällöin aktiivinen tiedon tuottaja, opiskelija taas passiivinen vastaanottaja. Tällöin opetussuunnitelman tavoitteet ovat tarkalleen tiedossa, opetusta voidaan kuvailla tietojen siirtämisenä henkilöltä toiselle. Opettaja on opetuksen keskiössä ja opiskelijan rooli on olla passiivisena oppijana. Tällöin oppimisen arviointi on määrällistä, opetus on ulkoa ohjattua ja annettu palaute on tärkeää, esimerkiksi arvosanojen muodossa.

En ole itse käynyt lukiota tai yliopistoa, mutta voisin kuvitella niiden opetuksen ja opiskelun olevan juuri tällaista.

Kognitivistinen ja konstuktivistinen oppimiskäsitys


Jyväskylän ammattikorkeakoulu kertoo, että humanistisessa ihmiskäsityksessä konstruktivistinen tiedonkäsitys voidaan jakaa kognitiiviseen ja konstruktionistiseen oppimiseen, jolloin keskeisessä roolissa ovat aikaisempi oppiminen tieto- ja merkitysrakenteineen. Kognitiivisella oppimiskäsityksellä tarkoitetaan oppimisen systemaattista ohjausta, ei ainoastaan tiedon välittämistä.

Tällöin pyritään tiedon prosessointiin, jonka avulla asia ymmärretään ja opitaan. 

Opetuskokonaisuuksien ennakkosuunnittelu on väljää, pyritään antamaan tilaa opiskelijan ajattelulle ja ahaa-elämyksille. Opetustapoina ovat esimerkiksi pari- ja ryhmätyöt, projektit ja oppimistehtävät. Tiedon käsittely on keskeisessä asemassa, tunteiden tai ympäröivien asioiden ei anneta vaikuttaa opetukseen ja oppimiseen.

Kokemuksellinen oppimiskäsitys


Jyväskylän ammattikorkeakoulun mukaan kognitivismiseen oppimiskäsitykseen liittyy myös kokemuksellinen oppiminen, jolloin oppimisen lähtökohtana käytetään aikaisempia kokemuksia ja elämyksiä. Se voidaan ymmärtää oppijaa monipuolisesti koskettavana ja aktivoivana toiminnallisena prosessina, joka käyttää hyväkseen eri aistikanavia, tunteita, mielikuvia ja mielikuvitusta.  Näitä kolmea viimeistä opetus- ja oppimistapaa käytetään taas ammattikorkeakouluissa, joissa annetaan tilaa opiskelijan omalle ajattelulle ja kokemuksille.


Oma oppimiskäsitykseni


Itse olen vahvasti kokemuksellinen oppija. Aina ei ole teorian opiskelu kovinkaan hurjasti kiinnostanut aikaisemmilla aloilla, tekeminen sitäkin enemmän.. Esimerkiksi eräoppaaksi ei opita kirjoja lukemalla, vaan luonnossa liikkumalla.. Linja-auton kuljettajaksikaan ei opita lukemalla, mutta toki liikennesäännöt on suotavaa osata.. Vaan ajamaan opitaan ajamalla. Sama tuli vastaan taannoin sairaanhoitajaksi opiskellessa, kirurgian teoriat taisivat mennä kakkosella läpi.. Harjoittelu olikin sitten vitonen, kun pääsin itse tekemään asioita, oikeiden ihmisten kanssa.

Toki minun tulee opettajana ymmärtää muunkinlaisia oppijoita ja antaa kullekin mahdollisuus oman tyyppiseen oppimiseensa, mutta toisaalta voin myös kertoa vahvasta kokemuksesta, että kyllä työ tekijäänsä opettaa. Itse en ole niinkään tenttien kannalla, lääke- ja lääkelaskutenttejä lukuun ottamatta. Mielestäni esimerkiksi ryhmätyöt ja verkko-opiskelu projekteineen on paljon mielekkäämpää, kuin vanhanaikainen tiukka pänttääminen tenttiin, jonka jälkeen unohdetaan ulkoa opeteltu asia.

Mutta itse olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että sairaanhoitajaopiskelijoita opettaessa tulee priorisoida asiat niin, että harjoitteluun lähtiessä ja valmistuessa lääkeosaaminen ja kädentaidot ovat hallussa. Lääkkeet ovat kuitenkin niin suuri osa hoitajan työtä ja se vielä korostuu nykyään, koska työssämme tulee osata lääkkeiden vaikuttavien aineiden nimet, pelkillä kauppanimillä ei enää pärjää. Myös vaikutusmekanismit ja lääkehoidon tarkoitus olisi tärkeää osata, koska kuten aikaisemmin kerroin on ollut esimerkkejä että sisätautiosastolle harjoitteluun tuleva henkilö ei tiennyt, että mitä on insuliini ja miten se vaikuttaa ihmiseloon.

Lisäksi kehottaisin jokaista opiskelijaa miettimään mielessään, että miten digitalisaation avulla voisi helpottaa kasvavaa hoitajapulaa ja auttaa ikääntyviä suuria ikäluokkia. Vaikka hoitoala on digitalisoitunut jonkin verran jo nyt, olemme nähneet vasta pienen maistiaisen kaikista mahdollisuuksista, mitä digitalisaatio alalle tulee tarjoamaan.


Lähteet:





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti