Oppimistavoite 2. Ymmärrät ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen ohjauksen käytänteitä ja ohjausmuotoja.
Ohjaussuunnitelman merkitys
Stadin ammattiopiston mukaan ohjaussuunnitelma tehdään
siksi, että voidaan varmistaa hoitoalan opiskelijoiden mahdollisuus saada
tasavertaista ja -laajuista ohjausta ja että opiskelijan ohjaus toteutuu
yhdenvertaisena kaikkialla. Ohjaussuunnitelmalla pyritään parantamaan
opiskelumotivaatiota, varmistamaan ohjauksen laatu, ehkäisemään opiskelun
lopetuksia. Ohjaussuunnitelma helpottaa myös opintojen jälkeistä työllistymistä
ja myöhempiin koulutuksiin hakemista.
Ohjauksen kokonaisuus Stadin ammattiopistossa:
”Opintojen alussa korostuu opiskelijoiden perehdyttäminen omaan koulutusalaan, toimin-taympäristöön, tutkinnon rakenteeseen, arviointiin sekä uudenlaiseen työelämälähtöiseen ja käytännönläheiseen opiskeluun.
Opintojen edetessä opiskelijan taito suunnitella ja ohjata omaa opiskeluaan kasvaa. Opiskelijaa tuetaan tekemään tietoisia ja suunnitelmallisia valintoja koulutusohjelmaopinnoissa ja valinnaisopinnoissa.
Opintojen loppuvaiheessa ryhmänohjaaja ja opinto-ohjaaja yhteistyössä tarkastavat, että opiskelijalla on kaikki opinnot suoritettu. Opinto-ohjaaja antaa ohjausta jatko-opintojen ja oman urapolun suunnittelussa. Ohjauksella tuetaan myös opiskelijaa hänen työuraansa liittyvissä ratkaisuissa sekä työelämään sijoittumisessa.”
Opiskelijan ohjaus terveydenhuoltoalalla
Tiainen toteaa väitöskirjassaan, että terveydenhuoltoalalla
on monia opiskelijoiden ohjausmuotoja, mutta valitettavasti jatkuvasti
lisääntyvän työmäärän ja vähenevien resurssien vuoksi opiskelijoiden ohjaus
tulee jatkuvasti haastavammaksi.
Haastavuutta lisää myös jatkuva globalisoituminen, meillä on
ollut opiskelijoita sairaalassa lähes kaikilta mantereilta. Kuten olen
aikaisemmin todennut, kielitaito on hoitotyössä ratkaisevan tärkeä asia,
onneksi nykynuoret ovat fiksuja ja nopeita oppimaan myös suomen kielen. Joskus
ohjaustilanteissa on tarvittu englantia, mutta kaikesta on toistaiseksi
selvitty.
Vuorovaikutteinen ohjaus
Sairaanhoitajaliiton mukaan tasa-arvoinen, kaksisuuntainen
ja opiskelijan taustat huomioiva vuorovaikutus on keino, jolla ohjaussuhdetta
rakennetaan. Vuorovaikutus, jossa opiskelijaa kuunnellaan, rohkaistaan ja
hänelle annetaan palautetta, mahdollistaa hyvän ja luottamuksellisen
ohjaussuhteen rakentumisen. Vuorovaikutus on muutenkin ohjaustilanteessa
tärkeää ja mahdollisuuksien mukaan menemmekin rauhalliseen tilaan käymään asian
ensin läpi opiskelijan kanssa, että mitä olemme seuraavaksi tekemässä, miten me
asian suoritamme, kuinka ohjaamme potilasta ja miksi kyseinen toimenpide
tehdään. Aina tämä ei ole vain valitettavasti mahdollista.
Kun saan kokeneena sairaanhoitajana täydellisen varmuuden siitä, että harjoittelussa oleva opiskelija
hallitsee tietyn asian, voin päästää hänet tekemään nämä asiat omatoimisesti.
Painotan kuitenkin sitä, että jos opiskelija ei ole jostakin asiasta 110%
varma, niin täytyy kysyä ensin vakihenkilökunnalta, ennen kuin menee tekemään
itsekseen mitään. Opiskelijat ovat kyllä hyvin ymmärtäneet tämän ja olen
myöskin korostanut raportoinnin tärkeyttä. Eli ensin minun tulee hänen
ohjaajanaan tietää että mitä opiskelija on itsekseen tehnyt. Tämän jälkeen
asiat raportoidaan potilastietojärjestelmään ja mikäli on pikaisia toimenpiteitä
vaativia asioita, otan tällöin ohjat käsiini ja konsultoin lääkäriä opiskelijan
läsnä ollessa.
Siinä vaiheessa, kun opiskelijalla alkaa olla homma
hanskassa, korostan hyvin paljon oma-aloitteisuutta. Kelloihin tulee vastata,
toteuttaa potilaiden toiveita, siivota roskia, eritejätteitä ja työhuonetta.
Potilaiden voinnin kysely ei ole koskaan väärin ja terveydenhuollon erilaisten
mittareiden käyttäminen helpottaa taas potilaan luokittelua hoitajamitoituksia
varten. Nykypäivänä ei enää todellakaan riitä, että osaa mitata ja hoitaa
potilaan peruselintoimintoja, hygieniaa, ravitsemusta, nesteytystä, lääkitystä
ym. vaan hoitajan työhön kuuluu todella paljon muutakin ja tämä on usein yllätys
aloittelevalle alan opiskelijalle.
Koen, että vahva asiakaspalvelualan osaaminen ja kliinisen
hoitoalan kokemukseni tulee helpottamaan mahdollista työtäni opettajana tai
opetushoitajana, koska nyt reilun kymmenen vuoden aikana on tullut nähtyä ihan
kaikki, mitä sairaalassa voi yleensä tapahtua.
Korostan opiskelijoille aina myös levon, huvin, ystävien ja
harrastusten merkitystä. Tarkoitan tällä sitä, että ei kannata polttaa itseään
heti kättelyssä loppuun sillä, että tekee ensin pitkän ja rasittavan työpäivän,
jonka jälkeen opiskelee myöhään yöhön samaa asiaa, viikonloput mukaan lukien.
Tämä on nimittäin ihan omakohtaisesti kokeiltu, eikä ollut millään tavalla hyvä
idea.
Lähteet:
Tiainen, Arja-Irene. Sairaanhoitajaopiskelijoiden
harjoittelun ohjauksen resurssit vähentyneet ja niissä on sairaalakohtaisia
eroja. Väitöskirja, Itä-Suomen yliopisto, 2017
Stadian ohjaussuunnitelma
Ohjaus, tuttu mutta epäselvä käsite
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti