Arvo-osaaminen
ja kestävä kehitys
Kerron tässä blogitekstissäni arvo-osaamisesta ja kestävästä
kehityksestä terveydenhuoltoalan opettajan näkökulmasta.
Osaamistavoitteet
Tämänkertainen blogitekstini pyrkii vastaamaan seuraaviin
osaamistavoitteisiin:
29. Ymmärrät opettajan toimintaa ohjaavat eettiset
periaatteet.
‒ Pohdit esimerkkien avulla
opettajan toimintaa ja omaa koulutusalaasi ohjaavia arvoja ja eettisiä
periaatteita.
30. Ymmärrät ihmisoikeuksien, tasa-arvoisen ja
yhdenvertaisen toiminnan sekä osallisuuden toteutumisen merkityksen
koulutuksessa.
‒ Pohdit esimerkkien avulla
ihmisoikeuksien, tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen toiminnan sekä osallisuuden
toteutumisen merkitystä ja käytänteitä opettajan työssä. Hyödynnät
pohdinnassasi koulutuksen järjestäjän tasa-arvo- ja
yhdenvertaisuussuunnitelmaa.
31. Ymmärrät kestävän kehityksen periaatteita ammatillisessa
koulutuksessa / korkeakoulutuksessa.
32. Toimit omassa opiskelussasi sekä opettajan työssä oppilaitoksen arvojen ja opettajan työn eettisten periaatteiden mukaisesti.
33. Toimit opettajan työssä ihmisoikeuksia kunnioittaen, tasa-arvoisesti, yhdenvertaisesti ja osallisuutta rakentaen. Tämän osion opetti ansiokkaasti ryhmämme Laavu-tiimi
Arvo-osaaminen ja kestävä kehitys opettajan työssä,
webinaari 15.10.2019
Webinaarit olivat mielestäni loistavia, kun muistetaan että
kyseessä olivat todennäköisesti ensikertalaiset tämmöisen etäkoulutuksen
pitäjinä.
Koska ryhmässämme on erittäin monen eri ammattialan edustajia, pidän sitä suurena rikkautena koska on hauska huomata että alasta riippumatta kaikki ovat pääosin samaa mieltä opettajan arvoista ja kestävän kehityksen asioista opettajan näkökulmasta.
Kuten aikaisemmin olikin juttua tuutorini kanssa, voidaan todeta että sairaanhoitajan ja alan opettajan eettiset ohjeet ja kestävää kehitystä tukevat toimintatavat vastaavat pitkälti toisiaan.
Koska ryhmässämme on erittäin monen eri ammattialan edustajia, pidän sitä suurena rikkautena koska on hauska huomata että alasta riippumatta kaikki ovat pääosin samaa mieltä opettajan arvoista ja kestävän kehityksen asioista opettajan näkökulmasta.
Kuten aikaisemmin olikin juttua tuutorini kanssa, voidaan todeta että sairaanhoitajan ja alan opettajan eettiset ohjeet ja kestävää kehitystä tukevat toimintatavat vastaavat pitkälti toisiaan.
Opettajuuden arvot
OAJ toteaa sivuillaan seuraavasti:
"Opettajuuden ydin muodostuu neljästä
perusarvosta: ihmisarvosta, totuudellisuudesta, oikeellisuudesta sekä vastuusta
ja vapaudesta.
Kaiken opettajan toiminnan pohjana on eettisyys – oli
kyse sitten opettaja–oppilas -suhteesta, moniarvoisuudesta tai opettajan
suhteesta työhönsä."
Tasa-arvo opetustyössä
” Jokaisen
Oamkin yhteisön jäsenen, sekä opiskelijan että henkilöstön, velvollisuutena on
tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen. Tasa-arvolain (1329/2014)
tarkoituksena on estää sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen
ilmaisuun perustuvaa syrjintää sekä edistää naisten ja miesten välistä
tasa-arvoa.
Yhdenvertaisuuslain (1325/2014) mukaan ketään ei saa
syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen,
mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden,
terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön
liittyvän syyn perusteella.”
Opettaja ei saa asettaa ketään eriarvoiseen asemaan
sukupuolen, iän, kansallisuuden, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen tai
terveydentilan perusteella. Opettajan on huomioitava, että tasa-arvo on
monisyinen ja jatkuvasti liikkeessä oleva käsite. Opettajan on otettava
huomioon ihmisyyden ja erilaisuuden kunnioitus, hyväksyminen ja toteutettava
kaikille mahdollisuus opiskeluun ja oppimiseen.
Luonnollisesti minkäänlaista syrjintää, minkään syyn takia ei tule sallia ja hyväksyä millään muullakaan alalla. Ei esimies-työntekijäsuhteessa, ei yhteistyösuhteissa, eikä asiakas/potilassuhteissa, eikä myöskään asiakkaiden/potilaiden välillä keskenään.
Luonnollisesti minkäänlaista syrjintää, minkään syyn takia ei tule sallia ja hyväksyä millään muullakaan alalla. Ei esimies-työntekijäsuhteessa, ei yhteistyösuhteissa, eikä asiakas/potilassuhteissa, eikä myöskään asiakkaiden/potilaiden välillä keskenään.
Laavu-tiimin opetuksessa tuli myös esille, että myös opetusalalla rekrytoinnin tulisi olla sukupuolineutraalia ja valituksi pitää tulla paras mahdollinen hakija, riippumatta henkilön eri piirteistä.
Toisessa casessa kerrottiin, että opetuksessa voi tulla vastaan kielellisiä haasteita, jolloin voidaan opettaa englanniksi, mikäli se olisi oppilaalle helpompaa. Oppilaille annetaan aikaa ja mahdollisuus kääntää asiat omalle kielelle, tarvittaessa apuvälineitä käyttäen.
Keittiöpuolen opetuksessa varaudutaan reseptiikassa siihen, että ruuat sopivat kaikille opiskelijoille. Huomioidaan allergiat, uskonto jne ruokavalioon vaikuttavat asiat.
Myös kasvisversioita tehdään perinteisistä liharuoista, mm. lasagnesta.
Jokaista opiskelijaa kohdellaan yhdenvertaisesti ja yksilönä, taustastaan ja henkilökohtaisita ominaisuuksistaan riippumatta.
Näitä henkilökohtaisia ominaisuuksia voivat olla esimerkiksi sukupuoli, ikä, kansallisuus, ihonväri, uskonto, vakaumus, mielipide tai terveydentila. Kaikilla on oltava yhdenvertainen oikeus opiskeluun ja oppimiseen.
Myös lain vaatimukset ovat näissä asioissa yksiselitteiset
Perustuslaki määrää, että sukupuolet ovat tasa-arvoisia yhteiskunnallisessa toiminnasssa ja työelämässä.
Tasa-arvolaki estää sukupuolten välisen syrjinnän.
Yhdenvertaisuuslaki kieltää syrjinnän iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Työsopimuslaki kieltää työntekijän työntekijän epäasiallisen kohtelun ja sisältää eri sääännöiksiä mm. perhevapaalta paluusta.
Opetuksessa on huomioitava lisäksi tilojen fyysinen ja psyykkinen esteettömyys, terveellinen oppimisympäristö, suojavälineet ja niiden koot sekä sukupuolille omat pukuhuoneet tarvittaessa.
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet
Sairaanhoitajaliiton mukaan ”Sairaanhoitaja on
toiminnastaan ensisijaisesti vastuussa niille potilaille, jotka tarvitsevat
hänen hoitoaan. Hän suojelee ihmiselämää ja edistää potilaan yksilöllistä hyvää
oloa. Sairaanhoitaja kohtaa potilaan arvokkaana ihmisenä ja luo
hoitokulttuurin, jossa otetaan huomioon yksilön arvot, vakaumus ja tavat.
Sairaanhoitaja kunnioittaa potilaan itsemääräämisoikeutta
ja järjestää potilaalle mahdollisuuksia osallistua omaa hoitoaan koskevaan
päätöksentekoon. Sairaanhoitaja pitää salassa potilaan antamat luottamukselliset
tiedot ja harkitsee, milloin keskustelee niistä muiden hoitoon osallistuvien
kanssa.
Sairaanhoitaja kohtelee toista ihmistä lähimmäisenä. Hän
kuuntelee potilasta ja eläytyy tämän tilanteeseen. Sairaanhoitajan ja potilaan
välinen hoitosuhde perustuu avoimeen vuorovaikutukseen ja keskinäiseen
luottamukseen.
Sairaanhoitaja toimii tehtävässään oikeudenmukaisesti.
Hän hoitaa jokaista potilasta yhtä hyvin ja kunkin yksilöllisen hoitotarpeen
mukaan, riippumatta potilaan terveysongelmasta, kulttuurista, uskonnosta,
äidinkielestä, iästä, sukupuolesta, rodusta, ihon väristä, poliittisesta
mielipiteestä tai yhteiskunnallisesta asemasta.”
Ihmisoikeudet terveydenhuoltoalan opettajan työssä
Nostan tässä esille muutamia terveydenhuoltoalan opettajan
työn kannalta keskeisiä ihmisoikeuksia, jotka löytyvät Ihmistoikeudet.net
-sivustolta.
Kaikilla on oikeus kehitykseen ja opetukseen, näitä ei saa
evätä ihmiseltä millään perusteella. Jokaisella on myös ajatuksen, omantunnon
ja uskonnon vapaus. Ihmisillä on myös oikeus kokoontua, liikkua ja yhdistyä
haluamallaan tavalla.
”Opetuksen on pyrittävä ihmisen persoonallisuuden täyteen
kehittämiseen sekä ihmisoikeuksien ja perusvapauksien kunnioittamisen
vahvistamiseen. Sen tulee edistää ymmärtämystä, suvaitsevaisuutta ja ystävyyttä
kaikkien kansakuntien ja kaikkien rotu- ja uskontoryhmien kesken sekä pyrkiä
edistämään Yhdistyneiden Kansakuntien toimintaa rauhan ylläpitämiseksi.”
Ihmisoikeuksia on toki paljon muitakin, mutta nämä ovat
mielestäni eniten sote-alan opetustyöhön liittyviä kotimaassamme.
Muihinkin ihmisoikeusasioihin voimme törmätä työssämme,
koska sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita tulee nykyään ihan ympäri maailmaa
Suomeen ja tosihan on se, ettei Suomi tule pärjäämään pitemmän päälle ilman
reilua määrää ulkomaisia hoitajia. Ainakin yksityispuolen työnantajilla on
tosin usein kuvitelma, että he ovat samalla myös halpatyövoimaa, mikä ei
todellakaan saa pitää paikkaansa, vaan samasta työstä on maksettava sama
palkka.
Ulkomaalaisperäisten hoitajaopiskelijoiden kohdalla on huomioitava myös se, että hoitoalan työntekijän kielitaito on oltava poikkeuksetta vaadittavalla tasolla. Jo nyt on potilasturvallisuus vaarantunut liian usein sen takia, kun potilas ei ymmärrä hoitajaa tai toisinpäin. Tapahtuu myös virheellisiä kirjauksia sekä ymmärtämisvirheitä hoitajien tai lääkäri-hoitajaparin kesken, jotka voivat aiheuttaa pahankin vaaratilanteen.
Itse toivotan kyllä kollegat tervetulleeksi kaikkialta maailmasta, mutta niin että vastuuta annetaan osaamisen ja kielitaidon mukaan, ihan niin kuin meille kaikille muillekin.
Juuri tähän tulee kiinnittää riittävästi huomiota jo opiskelijavalinnassa. Jos hakija aikoo opiskella suomen kielen hoitoalan opintojensa aikana, on erityisesti valvottava sitä, että lupaus toteutuu ja on annettava siihen riittävä tuki ja ohjaus tarvittaessa.
Ulkomaalaisperäisten hoitajaopiskelijoiden kohdalla on huomioitava myös se, että hoitoalan työntekijän kielitaito on oltava poikkeuksetta vaadittavalla tasolla. Jo nyt on potilasturvallisuus vaarantunut liian usein sen takia, kun potilas ei ymmärrä hoitajaa tai toisinpäin. Tapahtuu myös virheellisiä kirjauksia sekä ymmärtämisvirheitä hoitajien tai lääkäri-hoitajaparin kesken, jotka voivat aiheuttaa pahankin vaaratilanteen.
Itse toivotan kyllä kollegat tervetulleeksi kaikkialta maailmasta, mutta niin että vastuuta annetaan osaamisen ja kielitaidon mukaan, ihan niin kuin meille kaikille muillekin.
Juuri tähän tulee kiinnittää riittävästi huomiota jo opiskelijavalinnassa. Jos hakija aikoo opiskella suomen kielen hoitoalan opintojensa aikana, on erityisesti valvottava sitä, että lupaus toteutuu ja on annettava siihen riittävä tuki ja ohjaus tarvittaessa.
Syrjinnän ehkäisy ja tasa-arvo hoitoalan opettajan työssä
Myös opettajan työssä voi tulla eteen tilanne, missä oppilaat syrjivät joko toisiaan tai esimerkiksi ulkomaalaisperäistä opettajaa. Nämä tilanteet ovat aina haastavia, mutta näihin tulee puuttua aina heti ja riittävän tehokkain keinoin. Mikäli katsotaan aiheelliseksi, tehdään myös rikosilmoitus heti ja mikäli kyseessä ovat alaikäiset nuoret, myöskin lastensuojeluilmoitus, jolloin sosiaalipuoli alkaa osaltaan hoitamaan asiaa.
Mielestäni on ikävää, että nykypäivän opettajille ei ole annettu mahdollisuutta ylläpitää ja käyttää käytännössä minkäänlaista auktoriteettia. Kun olin itse peruskouluikäinen, silloin luokanvalvojamme oli eräs hyvin kunnioitettu lautamies, joka laittoi koko luokan seisomaan asennossa silloin kun hän tai joku muu opettaja saapui luokkaan. Myöskin tarpeellinen määrä virsiä opetelitiin ulkoa, eikä näissä asioissa ollut neuvottelun varaa.
Nykyään ajateltuna hänen ikivanhat toimintatapansa kuulostavat hyvin huvittavilta, mutta kyseisellä herralla oli siihen aikaan sen luokan auktoriteetti, ettei kukaan uskaltanut hänelle ryppyillä, ei edes hänen esimiehensä, koulun rehtori. Valitettavasti kyseinen herra opettaja on jo edesmennyt, mutta olisi ollut hauska olla näkemässä, että miten nykypäivän oppilaat suhtautuisivat moiseen opetukseen.
Myös opettajan työssä voi tulla eteen tilanne, missä oppilaat syrjivät joko toisiaan tai esimerkiksi ulkomaalaisperäistä opettajaa. Nämä tilanteet ovat aina haastavia, mutta näihin tulee puuttua aina heti ja riittävän tehokkain keinoin. Mikäli katsotaan aiheelliseksi, tehdään myös rikosilmoitus heti ja mikäli kyseessä ovat alaikäiset nuoret, myöskin lastensuojeluilmoitus, jolloin sosiaalipuoli alkaa osaltaan hoitamaan asiaa.
Mielestäni on ikävää, että nykypäivän opettajille ei ole annettu mahdollisuutta ylläpitää ja käyttää käytännössä minkäänlaista auktoriteettia. Kun olin itse peruskouluikäinen, silloin luokanvalvojamme oli eräs hyvin kunnioitettu lautamies, joka laittoi koko luokan seisomaan asennossa silloin kun hän tai joku muu opettaja saapui luokkaan. Myöskin tarpeellinen määrä virsiä opetelitiin ulkoa, eikä näissä asioissa ollut neuvottelun varaa.
Nykyään ajateltuna hänen ikivanhat toimintatapansa kuulostavat hyvin huvittavilta, mutta kyseisellä herralla oli siihen aikaan sen luokan auktoriteetti, ettei kukaan uskaltanut hänelle ryppyillä, ei edes hänen esimiehensä, koulun rehtori. Valitettavasti kyseinen herra opettaja on jo edesmennyt, mutta olisi ollut hauska olla näkemässä, että miten nykypäivän oppilaat suhtautuisivat moiseen opetukseen.
Työhyvinvointi terveydenhuoltoalan opettajan työssä
OAJ:n mukaan terveydenhuoltoalan opettajan työhyvinvointiin
kuuluu työkuormituksen ja työperäisen stressin minimointi, epäasiallisen
kohtelun ehkäisy ja työterveyden ylläpito.
Valitettavasti kuitenkin liian monessa oppilaitoksessa on sama tilanne kuin sairaaloissa. Rakennusvirheistä johtuvat sisäilmaongelmat, joita vielä korostetaan jälkeenpäin laitetuilla ilmanvaihtolaitteilla.
Työhyvinvointiin sisältyy toki monia muitakin asioita. Kiusaamisen ehkäisy, myös oppilaat, oppilaiden vanhemmat tai jopa kollegat voivat kiusata opettajaa, monesti mitä oudoimmista syistä.
Joskus kiusaajat myös viisastuvat ajan myötä ja alkavat toimimaan seuraavan jutun Mikon tavalla.
Valitettavasti kuitenkin liian monessa oppilaitoksessa on sama tilanne kuin sairaaloissa. Rakennusvirheistä johtuvat sisäilmaongelmat, joita vielä korostetaan jälkeenpäin laitetuilla ilmanvaihtolaitteilla.
Työhyvinvointiin sisältyy toki monia muitakin asioita. Kiusaamisen ehkäisy, myös oppilaat, oppilaiden vanhemmat tai jopa kollegat voivat kiusata opettajaa, monesti mitä oudoimmista syistä.
Joskus kiusaajat myös viisastuvat ajan myötä ja alkavat toimimaan seuraavan jutun Mikon tavalla.
”Mikko oli koulukiusaaja, joka ajoi uhrinsa talvipakkaseen
ilman kenkiä – nyt hän työskentelee nuorten kanssa ja pyytää uhreiltaan
anteeksi” https://yle.fi/uutiset/3-9757198
Kestävä kehitys yrityksissä ja julkisella puolella
On todettu useasti, että yrityksen/oppilaitoksen/opettajan/sairaalan/hoitajan/opiskelijan vastuullinen toimintapa on osoittautunut yhä tärkeämmäksi tavaksi toimia ja kestävää kehitystä osoittavien valintojen ja toimintatapojen käyttö on edellytys pitkäjänteiseen ja kilpailukykyiseen toimintaan, alalla kuin alalla kiristyvässä kilpailussa.
Voidaankin todeta, että vastuullisten toimijoiden asiakas-, työntekijä-, ja yhteistyökumppanien tyytyväisyys on sitä korkeampi, mitä vastuullisempi ja kestävään kehitykseen sitoutuneempi toimija on. Tyytyväisyyttä ja vastuullisuutta voidaan mittailla erilaisilla mittareilla, joita en ala kuitenkaan kattavasti tässä nyt käsittelemään.
Vastuullisuus osana kestävää kehitystä
Vastuullisesti toimivat yksiköt ja yritykset saavat aivan
rahassa mitattavaa hyötyä vastuullisen toiminnan myötä tyytyväisistä
asiakkaistaan ja säästyneistä tarvikkeistaan.
Yrittäjien verkkosivusto kertoo tutkimuksesta:
Yrittäjien verkkosivusto kertoo tutkimuksesta:
Vastuullisuuden mittareina seurataan yllättäen asiakas-
ja työtyytyväisyyttä.
Vastuullisuuden liiketoimintahyödyt ovat jo suurempia kuin siihen käytetyt resurssit.
Näin vastasi valtaosa, eli 81 prosenttia FIBSin kyselyyn vastanneista yrityksistä."
Vastuullisuuden liiketoimintahyödyt ovat jo suurempia kuin siihen käytetyt resurssit.
Näin vastasi valtaosa, eli 81 prosenttia FIBSin kyselyyn vastanneista yrityksistä."
Kestävän kehityksen taloudellinen näkökulma
terveydenhuollon opettajan työssä
Kestävään kehitykseen ja sen opettamiseen tulee panostaa
opettajan työssä ja opetussuunnitelmassa, koska meillä on vain yksi maapallo
käytettävissämme ja se ei kestä nykyisenlaista kulutusta.
Kestävän kehityksen määritelmän totesimme webinaarissamme
seuraavasti, ja sen voi liittää lähes sellaisenaan suoraan opettajan työhön ja
oppilaitoksen tavoitteisiin:
Kestävä kehitys on ”maailmanlaajuisesti, alueellisesti ja
paikallisesti tapahtuvaa, jatkuvaa ja ohjattua yhteiskunnallista muutosta,
jonka päämääränä on turvata nykyisille ja tuleville sukupolville hyvät elämisen
mahdollisuudet.” (Ympäristöministeriö, 1994) eli kestävä kehitys ei ole
pelkästään ”ekokysymys”.
Kestävän kehityksen mahdollistavat vastuulliset toimijat,
jotka saavat myös merkittäviä rahallisia säästöjä toiminnallaan aikaan. Otetaan
esimerkiksi työnantajani, joka on saanut vähennettyä paperinkulutusta yli 70%
Paperiton sairaala -hankkeellaan. Sähkönkulutus on laskenut hurjasti, kun
valtava määrä tietokoneita sammutetaan päivystysajaksi, eli öiksi ja
viikonlopuiksi. Samoin kuvauskalusto ajetaan Stand by -tilaan, silloin kun on
tulossa pidempi käyttökatko, esim. viikonloppu. Toki päivystyskuvauksiin
käytetyt laitteet joudutaan pitämään aina ns. lämpimänä, jotta ovat heti
valmiita käyttöön.
Koska ihmiset alkavat olla koko ajan valveutuneempia ympäristöasioiden suhteen, täytyy myös hoitoalan vastata haasteeseen. Säästämme esimerkiksi valtavan määrän muovijätettä pelkästään sillä, että käytämme kertakatetroinnissa astiana pestävää/desinfioitavaa sorsaa/kuikkaa, emmekä ota joka kerta hyllystä kertakäyttöistä, parin litran vetoista katetripussia pitkine muoviletkuineen.
Kestävään kehitykseen kuuluu nyt myös työpaikallani lanseerattava, antoajankohdan mukainen lääkkeenjako. Eli kun aikaisemmin lääkkeet on jaettu aamuvuoron aikana koko vuorokaudeksi. Lääkityksiin on tullut muutoksia, jolloin lääkekupeissa olevia lääkkeitä on voitu joutua heittämään lääkejätteisiin, koska niitä ei saa sekaantumis- ja kontaminaatioriskin vuoksi palauttaa lääkepurkkiin.
Potilas on voinut myös kotiutua ja hänellä on samat lääkkeet valmiiksi kotonaan, jolloin kaikki eivät halua vuorokauden lääkkeitä ottaa mukaansa. Tällöin nämäkin lääkkeet menevät lääkejätteeseen ja aiheuttavat ympäristörasituksen lisäksi todella merkittäviä taloudellisia tappioita, koska osa lääkkeistä on todella kalliita ja Suomen suurimmassa sairaanhoitopiirissä on paljon hoidettavia potilaita.
Nyt kun menemme antoajankohdan mukaiseen lääkkeenjakoon, vaatii se työvoimaresursseilta hiukan enemmän, mutta muuten se säästää valtavia määriä lääkejätettä syntymästä. Eli esim. klo 12 lääkkeet jaetaan esimerkiksi vasta klo 11-11.30 ja klo 20 iltalääkkeet jaetaan vasta klo 19 - 19.30.
Näin lääkejätteen syntyminen minimoituu, kun lääkitys on aina ajan tasalla ja lääkemuutokset eivät aiheuta pillereiden heittämistä pois vuorokaudeksi jaetuista lääkkeistä, siinä tapauksessa että lääkäri muuttaa lääkitystä, kuten tapahtuu monesti useita kertoja päivässä.
Säästöä syntyy esimerkiksi myös siitä, kun ymmärretään että tyhjäksi tiputettu ja keittosuolalla huuhdeltu tippaletku ei ole enää kalliisti Ekokemillä/Fortumilla hävitettävää lääkejätettä, vaan ihan normaalisti poltettavaa energiajätettä.
Uusissa ja remontoiduissa tiloissa on myös hyödynnetty ledivalaistustekniikkaa ja liiketunnistimia, jolloin valot eivät pala turhaan, ellei tilassa ole ketään. Myöskin ilmanvaihdon yhteydessä on lämmön talteenotto sekä hyödynnetään ilmalämpö/vesi-ilmalämpöpumppujen tekniikkaa ilmanvaihtolaitteiden ja myös kaukolämmön yhteydessä.
Kaikenlainen kierrätys on huipussaan, en ole kyllä missään nähnyt niin asiallisia kierrätysastioita, joita kaikki vielä käyttävät mielellään. Myös kemikaaliturvallisuuteen on panostettu paljon ja asiasta järjestetään koulutuksia.
Vielä kun vanhojen sairaalatilojen sisäilmaongelmat saataisiin kuntoon, alkaisi homma olla aika hyvällä mallilla. No sekin on tapahtumassa meidän kohdallamme keväällä ja meillä odottaa muutto viereiseen, meitä varten remontoituun terveyskeskukseen, josta väki muutti taas viereen rakennettuun uuteen H-sairaalaan, jota myöskin kavereiden kesken Silja Lineksi kutsutaan.
Näitä esimerkkejä on paljon, tässä vain pieni osa niistä.
Kun opettajan työssäni vien nämä uudet ja osin jo itsestään selvät asiat oppilailleni, esimerkiksi sen sorsaan katetroinnin ja kannustan samalla miettimään kaikenlaisia uusia kestävään kehitykseen liittyviä säästökohteita, niin tiedän että nuorilla ja valveutuneilla opiskelijoilla löytyy aina vain enemmän hienoja ja toteuttamiskelpoisia ideoita kestävän kehityksen suhteen.
Koska ihmiset alkavat olla koko ajan valveutuneempia ympäristöasioiden suhteen, täytyy myös hoitoalan vastata haasteeseen. Säästämme esimerkiksi valtavan määrän muovijätettä pelkästään sillä, että käytämme kertakatetroinnissa astiana pestävää/desinfioitavaa sorsaa/kuikkaa, emmekä ota joka kerta hyllystä kertakäyttöistä, parin litran vetoista katetripussia pitkine muoviletkuineen.
Kestävään kehitykseen kuuluu nyt myös työpaikallani lanseerattava, antoajankohdan mukainen lääkkeenjako. Eli kun aikaisemmin lääkkeet on jaettu aamuvuoron aikana koko vuorokaudeksi. Lääkityksiin on tullut muutoksia, jolloin lääkekupeissa olevia lääkkeitä on voitu joutua heittämään lääkejätteisiin, koska niitä ei saa sekaantumis- ja kontaminaatioriskin vuoksi palauttaa lääkepurkkiin.
Potilas on voinut myös kotiutua ja hänellä on samat lääkkeet valmiiksi kotonaan, jolloin kaikki eivät halua vuorokauden lääkkeitä ottaa mukaansa. Tällöin nämäkin lääkkeet menevät lääkejätteeseen ja aiheuttavat ympäristörasituksen lisäksi todella merkittäviä taloudellisia tappioita, koska osa lääkkeistä on todella kalliita ja Suomen suurimmassa sairaanhoitopiirissä on paljon hoidettavia potilaita.
Nyt kun menemme antoajankohdan mukaiseen lääkkeenjakoon, vaatii se työvoimaresursseilta hiukan enemmän, mutta muuten se säästää valtavia määriä lääkejätettä syntymästä. Eli esim. klo 12 lääkkeet jaetaan esimerkiksi vasta klo 11-11.30 ja klo 20 iltalääkkeet jaetaan vasta klo 19 - 19.30.
Näin lääkejätteen syntyminen minimoituu, kun lääkitys on aina ajan tasalla ja lääkemuutokset eivät aiheuta pillereiden heittämistä pois vuorokaudeksi jaetuista lääkkeistä, siinä tapauksessa että lääkäri muuttaa lääkitystä, kuten tapahtuu monesti useita kertoja päivässä.
Säästöä syntyy esimerkiksi myös siitä, kun ymmärretään että tyhjäksi tiputettu ja keittosuolalla huuhdeltu tippaletku ei ole enää kalliisti Ekokemillä/Fortumilla hävitettävää lääkejätettä, vaan ihan normaalisti poltettavaa energiajätettä.
Uusissa ja remontoiduissa tiloissa on myös hyödynnetty ledivalaistustekniikkaa ja liiketunnistimia, jolloin valot eivät pala turhaan, ellei tilassa ole ketään. Myöskin ilmanvaihdon yhteydessä on lämmön talteenotto sekä hyödynnetään ilmalämpö/vesi-ilmalämpöpumppujen tekniikkaa ilmanvaihtolaitteiden ja myös kaukolämmön yhteydessä.
Kaikenlainen kierrätys on huipussaan, en ole kyllä missään nähnyt niin asiallisia kierrätysastioita, joita kaikki vielä käyttävät mielellään. Myös kemikaaliturvallisuuteen on panostettu paljon ja asiasta järjestetään koulutuksia.
Vielä kun vanhojen sairaalatilojen sisäilmaongelmat saataisiin kuntoon, alkaisi homma olla aika hyvällä mallilla. No sekin on tapahtumassa meidän kohdallamme keväällä ja meillä odottaa muutto viereiseen, meitä varten remontoituun terveyskeskukseen, josta väki muutti taas viereen rakennettuun uuteen H-sairaalaan, jota myöskin kavereiden kesken Silja Lineksi kutsutaan.
Näitä esimerkkejä on paljon, tässä vain pieni osa niistä.
Kun opettajan työssäni vien nämä uudet ja osin jo itsestään selvät asiat oppilailleni, esimerkiksi sen sorsaan katetroinnin ja kannustan samalla miettimään kaikenlaisia uusia kestävään kehitykseen liittyviä säästökohteita, niin tiedän että nuorilla ja valveutuneilla opiskelijoilla löytyy aina vain enemmän hienoja ja toteuttamiskelpoisia ideoita kestävän kehityksen suhteen.
Kestävän kehityksen sosiaalinen näkökulma
Tässä mielestäni tärkeimmässä roolissa on osallistaminen, joka THL:n mukaan ehkäisee syrjäytymistä ja parantaa yhteenkuuluvuuden tunnetta. Lisäksi muita sosiaalisia näkökulmia ovat seuraavat:
-Ennalta ehkäisevä terveyden edistäminen, elintapasairauksien ehkäisy.
-Asiakkaiden ohjaaminen ja tukeminen itsenäisessä selviytymisessä, erikoissairaanhoito on erittäin kallista yhteiskunnalle.
-Avopalveluiden lisääminen ja kehittäminen, kts. edellinen kohta
-Hyvinvointipalveluiden kehittäminen ja niiden aktiivinen hyödyntäminen
Haasteita terveydenhuoltoalan ja opetuksen kestävässä
kehityksessä
Mielestäni alani haasteena kestävän kehityksen suhteen
voidaan nähdä esimerkiksi seuraavia asioita.
-Henkilöstön riittävyys, osaamisen ja palvelun laadun varmistaminen
-Henkilöstön riittävyys, osaamisen ja palvelun laadun varmistaminen
-Jatkuvasti kiristyvä oppilaitosten ja terveydenhuoltoalan
rahoitus
-Ihmisten syrjäytyminen, jonka vuoksi jäävät palveluiden ja ihmissuhteiden ulkopuolelle. Tällöin tulee tilanteita, että kukaan ei tiedä ja välitä yksinäisestä ihmisestä, joka ei välttämättä pärjää enää yksin syystä tai toisesta.
-Hoidon tarpeen lisääntyminen suurten ikäluokkien ikääntyessä, samalla kun elinajan odotteet pitenevät koko ajan.
-Naapurimaiden tarjoama, reilusti parempi palkka ja tästä johtuva aivovuoto. Pikaisen arvioni mukaan käytännössä kaikissa länsimaissa on hoitoalalla Suomea parempi palkka, kun sitä verrataan paikalliseen hintatasoon ja näin ollen hoitoalan palkan tarjoamaan ostovoimaan.
-Jatkuvasti vähennetty tutkimusrahoitus yliopistosairaaloilta ja yleisesti hoitoalan kouluttajien rahoituksen pieneneminen, joka johtaa siihen ettei kaikilla lähitunneillakaan ole välttämättä opettajaa
-Superbakteerien jatkuva lisääntyminen ja antibioottien tehon hiipuminen, joka tulee johtamaan valitettavasti jossain vaiheessa massiiviseen pandemiaan.
-Edellisestä johtuen hygieniavaatimusten ja tästä johtuen valitettavasti usein kertakäyttötuotteiden käytön lisääntyminen
-Maaseudun tulevaisuus kertoo, että onneksi superbakteereja vastaan on löydetty myös luonnollisia työkaluja, esimerkiksi variksenmarja. Näitä on toki muitakin ja kiinnostuneet voivat esittää blogiini kysymyksiä aiheesta.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/tiede-tekniikka/artikkeli-1.324477
Kuinka sitten itse pyrin toimimaan vapaa-ajallani
kestävän kehityksen mukaisesti?
-Olen jo vuosia käyttänyt vähäpäästöistä ekosähköä
-Olen ohjelmoittanut autoni käyttämään pääosin kotimaisesta jätteestä valmistettua RE85 bioetanolia.
-Talossamme on ilmalämpöpumppu, jonka ansiosta
ei tarvitse käyttää olleenkaan suorasähköä lämmitykseen
-En harrasta lentolomailua, enkä juurikaan enää risteilyjäkään
-Käytän kuorittua koivupuuta lämmitykseen, se minimoi hiukkas ym päästöt
-Uuneissani on käytetty uusinta arinatekniikkaa, puhtaammat päästöt
-Kierrätän jätteeni
-Hyväksikäytän kulkupeleissäni käytettyjä varaosia
-Kierrätän kaiken mahdollisen, paperin, pahvin, muovin, metallin jne.
-Kompostoin kaiken eloperäisen
-Suosin lähiruokaa, mieluiten itse kasvatettua, metsästettyä tai kalastettua sellaista
-Varmaan jotain jäi pois, tässä tärkeimmät kuitenkin.
Lähteet:
https://www.oaj.fi/arjessa/opetustyon-eettiset-periaatteet/opettajan-arvot-ja-eettiset-periaatteet/#opettaja-ja-moniarvoisuus (Viitattu
28.11.2019)
https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/ (Viitattu
28.11.2019)
http://www.ihmisoikeudet.net/ihmisoikeudet/oikeus-opetukseen/ (Viitattu
28.11.2019)
https://www.oaj.fi/tyoelamaopas/tyohyvinvointi/ (Viitattu
28.11.2019)
https://yle.fi/uutiset/3-9757198 (Viitattu
28.11.2019)
https://www.yrittajat.fi/uutiset/575269-tutkimus-vastuullisuuden-mittareina-seurataan-yllattaen-asiakas-ja-tyotyytyvaisyytta#9c8c397c (Viitattu
28.11.2019)
https://www.nurmijarvenuutiset.fi/artikkeli/691811-hyvinkaan-uusi-sairaala-avataan-syksylla-portaittain-lapsille-elokuussa-oma (Viitattu
28.11.2019)
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/tiede-tekniikka/artikkeli-1.324477 (Viitattu
28.11.2019)
https://www.oamk.fi/opinto-opas/hyvinvointi/tasa-arvo-ja-yhdenvertaisuus
(Viitattu 13.12.2019)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti